A kávé egészséges ajándék is lehet

A magyarok nagyon sok kávét fogyasztanak, sok embernek anélkül el sem kezdődhet a nap, hogy előbb ne inna meg egy csészével. Egyesek szinte függenek tőle, nem is bírnák nélküle. Mások meg főként inkább desszertként isszák tejjel meg habbal. De sokan aggódnak amiatt, hogy vajon nincs-e negatív egészségi hatása a kávénak. A kávé sok családban egy alap ajándéknak számít, hisz az biztos, hogy el fog fogyni. De ha aggódunk amiatt, hogy esetleg mégsem teszünk jót azzal, ha a szeretteinknek kávét veszünk, akkor érdemes pontosan utánanézni, mik a kávé élettani hatásai.

A kávé valóban egészséges, mert a koffein növelheti az energiát és a teljesítményt, de vajon mennyi belőle a túl sok?

A kávét a Coffea növény bogyóiból készítik. Két fő kávébab faj van, amelyek az arabica és a robusta, és attól függően, hogy hol nőnek, az ország és a magassági szint határozza meg a kávé ízét. Például a brazil kávé általában több csokoládés és fűszeres jeggyel rendelkezik, mint az etióp kávé, amely erősebb, édes és bogyós ízű.

A kávéfogyasztásnak két fő tényezője tekinthető előnynek. Az első a magas antioxidáns tartalomhoz kapcsolódik. Az antioxidánsok az egészség szempontjából fontosak, mivel megakadályozzák, hogy a sejtek toxinok, vegyszerek és gyulladás által oxidálódjanak. A második a stimuláló koffein, bár ez is potenciális kockázati tényező lehet, ha túlzott mennyiségben fogyasztják, főleg bizonyos emberek számára, akik érzékenyek lehetnek a hatásaira. A kávé tartalmaz továbbá néhány B-vitamint, magnéziumot és káliumot.

A közelmúltban közzétett kutatások szerint három csésze kávé naponta megnövelheti az élettartamot, csökkentve a több súlyos betegség kockázatát, köztük a szívbetegségből származó halálozás kockázatát. A vizsgálatba több mint 500 000 embert vontak be 10 európai országból. A kritikusok azonban azt mondják, hogy a tanulmány nem vehetett figyelembe minden olyan körülményt, mint például a gazdasági, társadalmi és egyéb életmódbeli tényezők, amelyek hozzájárultak volna ezen konklúziók megállapításához. A vizsgálat megkezdése előtt kizárták azokat a résztvevőket is, akiknél már korábban fennálltak olyan problémák, mint például a cukorbetegség, a szívbetegség vagy a stroke.

A kávé segíthet néhány embernek azáltal, hogy a koffein tartalmának köszönhetően kevésbé fáradtnak érzi magát és növeli az energiaszintet. A kávé fogyasztásakor a véráramba felszívódik, és az agyba kerül, ahol bizonyos neuronokat „felgyújt”, így mérsékelt fogyasztás esetén javíthatja a memóriát, a hangulatot, az energiát és a kognitív funkciókat.

A koffein előnyei akkor is fennállnak ha az atlétikai teljesítményt nézzük, mivel segíthet az oxigénfelhasználás növelésében az edzés során, valamint az idegrendszer stimulálásában, ami segíthet a testzsír energiára való bontásában. Egyes kutatások szerint a kávéfogyasztás edzés előtt javíthatja az atlétikai teljesítményt 11 – 12 % -kal.

Vajon a kávé tényleg növeli az anyagcserét? A kezdeti kutatások arra utalnak, hogy a koffein mérsékelten növelheti az anyagcserét, és segíthet a szervezetnek a zsírégetésben, mind a mozgás, mind a pihenés során. A kutatók ezért azt gondolják, hogy a koffein ígéretes lehet az elhízás kezelésében. Még több kutatásra van szükség, mielőtt ezt érvényes állításként lehetne igazolni.

Lehetséges, hogy a kávé megakadályozza az Alzheimer-kórt? Számos tanulmány készült arról, hogy a kávéfogyasztás segíthet-e a neurodegeneratív betegségek, például a demencia és az Alzheimer-kór elleni védekezésben. Ezeknek a vizsgálatoknak az eredményei azonban eddig nem voltak következetesek, és nagyobb vizsgálatokra van szükség hosszabb nyomonkövetési időszakokkal, mielőtt egyértelmű kapcsolat mutatható ki a kávé és ezen neurológiai állapotok között.

Lehetséges, hogy a kávé megvéd a cukorbetegséggel szemben? Néhány bizonyíték arra utal, hogy a kávé csökkentheti a 2. típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, bár ezen a területen több kutatásra van szükség. A kockázat csökkentésére irányuló bevált módszerek közé tartozik az egészséges testsúly fenntartása, változatos és kiegyensúlyozott étrend fogyasztása és a rendszeres edzés.

Vannak-e kockázatok a kávéfogyasztást illetően és mennyi a túl sok?
Az orvosok nem határozzák meg a kávéfogyasztás korlátait a legtöbb ember számára, de azt tanácsolják a terhes nőknek, hogy a koffeinbevitelt napi 200 mg-ra korlátozzák . Ez egyenértékű két csésze instant kávéval, de kevesebb mint két bögre.

A koffein stimuláns, és mindenki másképpen reagál rá. A koffein diuretikumként hathat, ami a szervezet számára a vizelet gyorsabb kiválasztását okozhatja. Azok, akik érzékenyebbek a koffeinre, vagy akik sok kávét fogyasztanak, néha szédülést, remegést és álmatlanságot jeleznek mellékhatásként. Ha aggódsz a koffeinbevitel miatt, beszélj az orvosoddal.

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy sok kávéalapú ital tartalmaz hozzáadott tejet, cukrot, mesterséges édesítőszereket vagy ízesített szirupokat, és ezek az extrák jelentős mennyiségű kalóriát, zsírt és cukrot adhatnak az étrendhez.

A kávé különböző formájú lehet: egész bab, őrölt kávé és kapható akár fagyasztva és szárítva is. A teljes babot és őrölt kávét a legjobban szárazon, légmentesen tároljuk, tartsuk távol a fénytől, a hőtől és a nedvességtől a frissesség fenntartása érdekében, és általában legfeljebb 6 hónapig lehet őket elhasználni. A fagyasztva szárított (instant) kávé viszont sokkal hosszabb ideig tartható, és meg kell nézni az egyes tégelyeket vagy tartályokat felhasználási dátumukat illetően.

A táplálkozást tekintve a szerves fekete, friss (bab vagy őrölt) kávé a legjobb, mivel magasabb az antioxidáns tartalma. Egyes kutatások arra utalnak, hogy a sötét pörkölésű keverékek magasabb antioxidáns szintekkel rendelkeznek, mint a világos vagy közepes pörkölésű keverékek.

Mindezek után elmondhatjuk, hogy a kávé nem csak finom, és sokan szeretik, hanem valódi pozitív hatásai vannak a szervezetre. Így ha valakinek kávét adunk ajándékba, azzal nem egy káros szenvedélyt erősítünk meg benne, hanem valami jótékony hatásút adunk neki.

Manapság pedig még könnyebb a legjobb ajándékot megtalálni, mert egy oldal össze is gyűjtötte neked a legjobb meglepetéseket. Ott biztos találsz valamit, aminek a szeretted örülni fog, csak látogass el erre a honlapra:
https://ajandek.varazslo.hu/blog/item/ajandek-kaveimadoknak